در وهله اول و با علم به اینکه سئو و بازاریابی محتوا عیناً مفاهیم یکسانی نیستند اما همپوشانی هایی داشته و در نهایت در پی یک هدف می باشند باید گفت که این روش نوعی بازاریابیست که با ارائه محتویاتی جدید که پیش از این بدین شکل وجود نداشته اند ، در قالب مقاله های آموزشی ، پرسش و پاسخ ، مطالعات موردی ، دستورالعمل های کاربردی ، تصاویر ، نمودار ، اینفوگرافی ، ویدئو ، پادکست و … از نکات مهم و اساسی در بازاریابی محتوا باید به این نکته توجه داشته باشیم که مطلبی که تولید کرده و ارائه می دهیم یا باید دارای درون مایه ای مفید باشد که در نهایت مهارتی را به خواننده آموخته و فنی را توسط وی متبلور کند ، یا باید دارای محتوایی آموزنده بوده و داده هایی معنوی و اطلاعاتی ولو بدون خروجی های فیزیکی به او انتقال دهد و یا به حدی سرگرم کننده باشد که با شعف یا خنده فراوان ، او را به احساس خوبی در لحظه برساند . به طور مثال زمانی که در تلوزیون پیامی بازرگانی پخش می شود ، بیشتر ما ترجیح می دهیم تا شبکه دیگری را در آن لحظه دیده و خود را مشغول کار دیگری کنیم .
در تعریف سئو یا بهینه سازی سایت به این نکته اشاره کردیم که مجموعه اقداماتی که در این مسیر انجام می شوند به منظور ارتقاء جایگاه سایت برای رسیدن به رده های بالاتر ، صفحاتی با شماره کمتر در گوگل ، برگه نخست و نهایتاً تبدیل شدن به اولین گزینه نمایش داده شده می باشد ؛ پس هر اقدامی که در خصوص بهبود رده بندی تارنمای خود انجام می دهیم – اقداماتی که لزوماً همه آن ها توسط مخاطبین انسانی دیده نشده و شاید برای ایشان مهم نیز نباشند ، چرا که به موازات «کاربر دوست» بودن محتویات سایت ، باید نظر ربات های گوگل را نیز جذب نمایند و برخی مصادیق این کار نه برای کاربر انسانی مهم بوده و نه توسط وی قابل ردیابیست – تنها به منظور بهتر دیده شدن آن در اثر جستجوی کلیدواژه ها و حوزه فعالیت سایتمان می باشد . اگر درباره آن چیزی نمیدانید، پیشنهاد میکنم اول مقاله 19 تکنیک سئوی کلاه سفید ما را بخوانید. سئو کلاه سیاه دقیقا مخالف سئو کلاه سفید می باشد. اگه بتونیم یه جوری که گوگل نفهمه از سئوی کلاه خاکستری استفاده کنیم، میتونیم خیلی راحت رتبه سایتمون رو افزایش بدیم. کارشناسان SEO و وبلاگ نویسان بزرگ می گویند؛ url های کوتاه در گوگل رتبه بالاتری دارند.
به عنوان مسأله ای دیگر ، چنانچه قطع این موسیقی که تنها با یک کلیک محقق می شود توسط فردی عملی نشد ، او چگونه می تواند با وجود این نوای ولو گوش نواز بر روی نوشته های سایتتان تمرکز کند . در انتهای پاسخ به این سوال نیاز به یادآوریست که محتوا بر خلاف تبلیغات برای مخاطب مزاحمت ایجاد نمی کند ، بدین معنا که خود را جلوی وی پرت نکرده و به هر قیمتی تمایلی به دیده شدن ندارد ؛ او گوشه ای می نشیند تا فردی علاقه مند به سویش بیاید ؛ در نتیجه اینکه باید زمان زیادی برای تحقق آن وقت صرف کنیم ، لذا طبیعیست که در مدت طولانی تری به بار نشسته و اولین آثار تاثیرگذاری خود را در مقایسه با تبلیغات دیرتر هویدا کند . این مثال مطالب جالبی را در خصوص سئو مشخص می کند . این در حالیست که در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ که گستره وسیعتری را پوشش می دهد ، ممکن است واحدی تجاری فاقد حتی یک وبلاگ ساده باشد ، پس طبیعتاً نه به تولید محتوایی حرفه ای نیز دارد ، نه مفهوم بک لینک سازی برای وی تعریف شده است ، نه وزن کلمات برای وی اهمیت دارد و نه ده ها فاکتور دیگری که در سئو سایت نقش هایی اساسی ایفا می کنند در کار وی تاثیر گذارند ، چرا که به طور مثال ممکن است تبلیغات وی در کانال های تلگرامی بوده و فروشش از طریق حساب کاربری خود در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی انجام پذیرد .
در عین حال، سبک و روش کتاب شذرات در ارائۀ مطالب، آن را بر کتاب مختارات برتری داده است و از آنجا که بسیاری از ضعفها و اشکالات وارد بر کتاب مصطفی بَدَوی در آن وجود ندارد، شذرات به کتابی ایدئال برای تدریس دو درس «متون نظم» و «نثر معاصر» تبدیل شده است. زمانی که قصد بهینه سازی یک سایت در موتور های جستجوگر را دارید ، باید به این نکته عنایت داشته باشید که داشتن ظاهری زیبا در سایت ، ارائه مطالبی مفید و کاربردی ، داشتن شبکه های اجتماعی مملو از دنبال کننده یا لینک دهی های متعدد ، هیچکدام به تنهایی نمی توانند سایت شما را به نتایج اولیه هدایت کرده و در آنجا نگه دارند . بله درست است اما نکته ای که شاید به آن توجه نکرده باشید این است که به هر میزان که کلمه ی حیاتی ساده تر و کوتاه تر باشد رقابت بر سر آن بیشتر است و شانس شما برای دیده شدن بسیار کم خواهد بود. سعی کنید به روش هایی که وجود دارد لیست ایمیل مناسبی برای وب سایتتان تهیه کنید و بهترین مقالات وب سایتتان را با یک استراتیژی و زمان بندی مناسب به کاربران سایتتان ارسال کنید.این کار موجب می شود که کاربرانتان احساس کنند که برای شما اهمیت دارند و مرتب به شما سر زده و شما را دنبال کنند.البته نباید در این کار زیاده روی کنید چرا که ایمیل افراد , حریم خصوصی آنهاست و اگر احساس کنند به آن تجاوز کرده اید ممکن است برای همیشه با شما قطع ارتباط کنند.